tisdag 24 september 2013

v.38 Planering åk 9 POP-KONST

Under ca 6 lektioner kommer vi att arbeta med POP-KONST i bild. Genom detta arbetsområde kommer du att utveckla kunskaper i att framställa, undersöka och tolka olika förlagor och inspirationsmaterial inom POP-KONST. Vi kommer främst att arbeta m akryl på pannå. Vi repeterar och vidareutvecklar arbetsområdet konsthistoria från åk 8.


Följande mål i undervisningen ligger till grund för arbetsområdet

• kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,

• skapa bilder med (…) hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,

• undersöka och presentera (…) med bilder, och

• analysera (…) bilders uttryck, innehåll och funktion.

I arbetsområdet ska du få möjlighet att utveckla din förmåga att:

• kommunicera med bilder för att uttrycka budskap

• själv skapa och vidareutveckla en POP-KONST bild utifrån olika förlagor och inspirationsmaterial,

• undersöka och presentera med bilder

• tolka bilders uttryck, innehåll och funktion samt använda ord och begrepp som hör till arbetsområdet.

Bedömning

I arbetsområdet bedöms på vilket sätt du kan

• framställa olika typer av berättande och informativa bilder

• använda olika tekniker, verktyg och material.

• kombinera tekniker, verktyg och material för att skapa olika uttryck.

• kombinera former, färger och bildkompositioner.

• utveckla idéer inom ämnesområden genom att återanvända bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial.

• formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.

• presentera dina bilder i olika syften och sammanhang .

• ge omdömen om arbetsprocessen och visa på samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.

• tolka egna och andras bilder.

• använda ämnesspecifika begrepp.

Undervisning

För att du ska få möjlighet att lära dig allt det här ska vi utgå från Andy Warhols verk ”Soup Can”, studera konstnären och verket. Vi ska göra egna tolkningar av verket. Skissa först och måla sen med akrylfärg på pannå. Skriv en text som beskriver konstverket ”före” och ”efter” dvs din tolkning. Konstnärens namn, verkets titel och årtal ska finnas med i texten samt till sist en motivering till din tolkning av verket. Vi kommer att titta på och diskutera förlagor och inspirationsmaterial i form av elevarbeten, böcker och film om POP-KONST. Vi kommer att undersöka olika tekniker och material för bildframställning. Vi kommer att samtala och skriva om POP-KONST. Du kommer under arbetets gång att få handledning och feedback som hjälper dig att formulera och undersöka dina egna tankar och funderingar kring arbetsområdet. Presentation och redovisningen sker individuellt samt i grupp omkring v 46. Vi kommer även att arbeta med kamratbedömning. Stor vikt ligger vid att du tar aktiv del i planering och utvärdering. Alla skisser, texter och bilder samlas i portfoliomappen.

Inga kommentarer: